انسان و روح از دیدگاه قرآن

حجم فایل : 67.5 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 10 بنام دانای توانا 1 انسان شناسي انواع مختلف و متنوعي دارد که به لحاظ روش و يا نوع نگرش ، از يکديگر متمايز مي شوند . شناخت انسان از راه تجربه شناخت انسان از راه تعقل شناخت انسان از راه سیرو انسان و روح از دیدگاه قرآن|50684200|kin|
دوست گرامی،در این پست توضیحات در مورد انسان و روح از دیدگاه قرآنرا مشاهده می نمایید .

حجم فایل : 67.5 KB
نوع فایل : پاور پوینت
تعداد اسلاید ها : 10
بنام دانای توانا 1


انسان شناسي انواع مختلف و متنوعي دارد که به لحاظ روش و يا نوع نگرش ، از يکديگر متمايز مي شوند .


شناخت انسان از راه تجربه



شناخت انسان از راه تعقل



شناخت انسان از راه سیرو سلوک


شناخت انسان از راه روش نقلی


سمت و سوی درس ما انسان شناسی اسلامی است.


حوزه های انسان شناسی اقسام
انسان شناسی انسان شناسی تجربی انسان شناسی فلسفی انسان شناسی دینی انسان شناسی عرفانی 2


انسان از نظر قرآن ،مركّب از «روح» و «جسم» است . در آیات فراوانی از قرآن کریم به دو بعدی بودن انسان، اشاره شده است:
ثم سواه و نفخ فیه من روحه خدا اندام انسان را موزون ساخت و از روح خویش در وی دمید.(سوره سجده آیه9)
اگر خداوند روح را به خودش اضافه كرده اين نوع اضافه را به سبب شرافتِ روح «اضافة تشريفي» مي گويند. مثلاً مي گوييم «بيت اللّه» (خانة خدا) منظور ارزش و اهميت مسجد است كه از آن به خانة خدا تعبير شده است. روح انسان جلوه خاصي از خداست و از خدا بودن او به شكل تجلي است.






قرآن، بهترین معرّف انسان
3 در سوره مؤمنون آیه 12می خوانیم:
«و لقد خلقنا الانسان من سلالة من طین. ثم جعلناهُ نطفهً فی قرارٍ مکینٍ. ثمّ خلقنا النّطفة علقةً فخلقنا العلقة مضغةً فخلقناً المضغة عظاماً فکسونا العظام لحماً ثمّ انشأناه خلقاً آخر فتبارک اللّه أحسن الخالقین؛
به راستی که انسان را از چکیده گل آفریدیم. آنگاه او را به خون بسته و پس خون بسته را به صورت گوشت پاره درآوردیم. آنگاه گوشت پاره را استخوان دار کردیم و پس بر استخوان ها پرده ای گوشت پوشاندیم. آنگاه آن را به صورت آفرینشی دیگر پدید آوردیم. بزرگ خداوند که بهترین آفرینندگان است».
4















از نظر قرآن حقيقت و واقعيت انسان، همان روح او است، روحي كه با بدن مادي همراه است.آیاتی که این موضوع را اثبات می کند:

1.قرآن در اين باره در آیه 42 سوره زمر مي فرمايد؛ الله يتوفي الانفس حين موتها؛ خدا روح مردم را هنگام مرگشان به تمامي باز مي ستاند.

2.همچنین آیه 11 سوره سجده که می فرماید: قل يتوفاكم ملك الموت بگو فرشته مرگ كه بر شما گمارده شده است شماها را مي ستاند. اگر روح نیمی از انسانیت و شخصیت انسان را تشکیل می داد، باید قرآن کریم به جای”یتوفاکم”می فرمود :“یتوفی بعضکم”.

3.همچنین آياتي كه درباره شهدا سخن مي گويند به صراحت بيان مي دارند شهدا زنده اند و نزد پروردگار خويش از نعمت الهي بهره مي برند، حال آن كه جسم مادي آنان متلاشي شده است.
بنابراين حقيقتي كه حيات انسان وابسته به آن است، هما...